Sinds de opening van de Noord/Zuidlijn is het lijnennet van Amsterdam flink veranderd. Voor veel mensen in en rondom Amsterdam is de reis anders. Met behulp van de door de vervoerders verstrekte data krijgen we een eerste kijkje in de reizigersstromen. We spreken hierover met Adviseur Mobiliteitsonderzoek Machiel Kouwenberg en Implementatieregisseur Lijnennet Noord/Zuidlijn David Aulman van de Vervoerregio.
Laat een reactie achter
Over het IJ gesproken: het is vandaag vijftig jaar geleden dat de IJtunnel officieel is geopend.
@Waterlander Gefeliciteerd IJtunnel! Geinig eigenlijk dat de Noord/Zuidlijn bijna exact 50 jaar na die eerste belangrijke IJ-verbinding is geopend. Laten we dan maar inzetten op 2068 voor de opening van de IJ-voetgangersbrug.
Slechts 25% van reizigers vanuit Amstelland-Meerlanden reist met de 348 of 358 naar Zuid. De rest gaat met de 347 en 357 rechtstreeks naar de binnenstad. Is dat volgens verwachting of valt dat mee/tegen?
Effe zeuren: in de grafiek met de in- en uitstappers per Noord/Zuidlijnstation en de bezetting, wordt die laatste weergegeven als een klimmende en dalende lijn. Dat suggereert dat de bezetting tussen de stations toe- en afneemt. Behalve dat dat onwaarschijnlijk is, geeft het ook een vertekend beeld: tussen Noorderpark en Centraal Station, juist het drukste deel, staat in de grafiek een dalende lijn.
@Karel de Jong
Haha, da’s inderdaad wel grappig. We hadden daar eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Wel vonden we het voor de jubileumfans jammer dat we de Noord/Zuidlijn niet 16 oktober 2017 – 40 jaar na de opening van de Oostlijn – hebben kunnen openen.
@trolly
Effe zeuren (pas maar op met jeweetwelwie), maar volgens mij zit het hier meer in the eye of the beholder. Zoals ik ‘bezetting’ lees, is het het cumulatieve aantal van instappers minus uitstappers. Dat getal wordt per station uitgedrukt <i>nadat</i> de instappers van de voorliggende stations (if any) en het huidige station bij elkaar zijn opgeteld, en het aantal uitstappers van de voorliggende stations en het huidige station daarvan zijn afgehaald. Vandaar het stijgende en dalende patroon, met andere woorden: vanaf station X is het aantal reizigers (‘bezetting’) hoger/lager dan vanaf station X-1.
@n-evo: trek de N/Zlijn vanaf Zuid onder de Amstelveenseweg door tot Winkelcentrum Amstlvn Stadshart en alle 4 buslijnen kunnen dan stoppen bij Busstation Amstelveen.
@n-evo
De verdeling van reizigers over lijnen naar de binnenstad en naar station Zuid is redelijk volgens verwachting, en ook de ingezette capaciteit van busritten past bij deze verdeling. De lijnen 347 en 357 bieden een frequente en directe verbinding naar verschillende (overstap)haltes in de binnenstad en o.a. de omgeving Museumplein en Stadionplein, die veel reizigers waarschijnlijk ook al voor de opening van de Noord/Zuidlijn gebruikten. Wel verwachten we dat voor sommige van de reizigers met lijn 347 en 357 uit Aalsmeer, Amstelveen en Uithoorn een overstap op de Noord/Zuidlijn op station Zuid een aantrekkelijk alternatief kan bieden, dus we hopen dat reizigers dit ook daadwerkelijk proberen.
@trolly
Het klopt inderdaad dat deze weergave (een ‘standaard methode’ uit Excel) wat vertekent. Dank voor de tip, we zullen een volgende keer kijken of we dit ook anders kunnen weergeven.
Kunt u een overzicht geven van de prognoses die tien jaar of langer geleden gemaakt zijn per station en vergelijken met nu. Alvast bedankt.
@Sibbel
Wellicht leuk voor een volgende keer. 🙂
@Duco Vaillant Bedankt voor de toelichting.
@PatrickCAL Ik heb helaas niet de financiële middelen om metro 52 door te trekken naar Amstelveen.
@n-rvo: in het recente artikel over de oost/westlijn heb ik iets gezegd over financiering … als jij die middelen wel had gehad dan had je dat natuurlijk gelijk besteed aan het ov in AMS eo … NOT!!! ?
@PatrickCAL Persoonlijk een metrolijn financieren wordt een beetje too much. Ik doe dan wel met alle liefde een duit in het zakje om acceptatiebijeenkomsten te financieren voor mensen die maar niet kunnen accepteren dat er geen metro naar Amstelveen komt. ?
@PatrickCAL. En wat moeten alle passagiers naar en van Amstelveen-West/Buitenveldert-west/Stadionplein/haarlemmermeercircuit etc?
@Rob: overstappen bij VUmc? ?
Er kan natuurlijk altijd een bus blijven doorrijden, maar met een lagere frequentie dan de twee bussen die nu vaak heel efficient letterlijk achter elkaar aanrijden.
@n-evo: ik heb me er al lang bij neergelegd dat er ‘voorlopig’ geen metro naar AVN komt, maar wie weet ontkiemt het zaadje een keer … dus maar blijven zaaien, net als degenen die evenzo tevergeefs hopen dat de n/zlijn op korte termijn wordt doorgetrokken naar SPL of P’END.
Valt er al iets te zeggen over het effect van de Noord-Zuidlijn op het aantal passages op de IJ-veren?
@Ad van der Steur / nou ad , in dier voege ; ik nam gisteren om 11 uur metro 52 vanuit “centraal” richting zuid . op centraal stapte er – vanuit noord dus – een heel pak reizigers uit . dus…..? elke dag regelmatig naar de webcam “a’dam port” kijken om te zien of er op enig moment een lege pont aan de overtocht begint 🙂
@j.siemons Leuke reactie, maar geen antwoord op de vraag!
@Ad van der Steur / ja , ja . ik ben ook gekke henkie niet en weet heus wel dat neuzentellerij op en bij de pont geen sinecure hoeft te zijn . maar…dank voor de “pluim”. ik voel mij als herboren 🙂