Vervoerregio Amsterdam wil ‘doorpakken en vooroplopen’

Toen Thea de Vries ruim een jaar geleden startte als secretaris-directeur bij de Vervoerregio Amsterdam, had ze niet kunnen vermoeden hoe turbulent dit ov-jaar zou verlopen. Wat dat betreft draait ze op een uniek moment aan de knoppen, in een steeds minder door mannen gedomineerde sector. “Beleid dat ik jaren geleden schreef, ben ik nu aan het uitvoeren.”

Auteur Guus Puylaert- OV Magazine

Ga er maar aan staan: starten bij een ov-organisatie, uitgerekend terwijl de coronacrisis uitbreekt en je geen idee hebt wat het effect op de ov-sector zal zijn.  Het was wel even wennen, erkent De Vries vanuit haar zonovergoten werkkamer met houtkachel, waar nu en dan hond of kind binnenloopt terwijl de tuin op de achtergrond zomerklaar wordt gemaakt. Maar toch kijkt ze wel terug op een succesvol eerste jaar. “Ondanks alles heeft de Vervoerregio veel bereikt. Concrete zaken zoals het corona- en metropakket, maar we hebben ook beleid ontwikkeld op het gebied van inclusieve mobiliteit en een visie op MaaS.”

De van oorsprong Friese directeur begon in april 2020 op deze leidinggevende positie bij de Vervoerregio Amsterdam. Een enorm boeiende en afwisselende functie, zegt ze. “De ene dag gaat het over beleidsmatige zaken, de andere dag over een niet-toegankelijke bushalte. Je draait aan veel knoppen, bent dagelijks bezig met lopen, fiets, ov, infrastructuur en concessieverlening. Deze regio telde precorona een miljoen reizigers per dag: die intensiteit zie je in weinig organisaties terug.”

Mensen mobiel houden is de essentie van de organisatie. “De coronacrisis biedt de ‘adempauze’ die het ov-systeem nodig had, maar postcorona wordt het op termijn weer veel drukker in deze metropool,  in verband met de woningbouw en economische groei. Ik ben niet tegen autogebruik, maar er is hier weinig ruimte. Dus is openbaar vervoer de beste manier om afstanden af te leggen. Daarom moeten we het ov prettig en comfortabel houden.”

Hoe? “Reizigers moeten op hun app heel makkelijk de reis kunnen plannen, boeken en betalen. Maar ze moeten ook soepel kunnen overstappen in een aangenaam voertuig. Als het gaat om een goed werkend vervoersysteem, moet alles gewoon zo goed op elkaar aansluiten dat het een logische keuze is om het ov te nemen. Met technieken en data kunnen we producten steeds verder verbeteren, maar veel infrastructuur is enorm verouderd. Daarin moeten we ook investeren.”

10 reacties op “Vervoerregio Amsterdam wil ‘doorpakken en vooroplopen’”

  1. “Doorpakken”. De nieuwste verschrikking, na “klankborden” en “agile werken”.

    Ga gewoon eens je werk doen, verdorie.

  2. Wat ik me vaak afvraag hoe komt een nieuw project tot stand? neem bv de N/Z-lijn.
    iemand moet daar eens over begonnen zijn zoals ”eigenlijk moet er een metro lijn van Noord naar Zuid komen”
    De laatste jaren is er veel tot stand gekomen zoals de garage onder de Boerenwetering waar maar weinig aandacht aan besteed is, terwijl het een prachtige oplossing is. En nu waar nog aan gewerkt wordt de fietsenstalling bij het CS. Daar is ook eens iemand met het idee mee gekomen. Er is verder zoveel gebeurt in en rond Amsterdam de laatste jaren, mooi om mee gemaakt te hebben al die bouw werkzaamheden.
    Zijn er verder nog interessante plannen zoals bv meer metrolijnen?.
    Ja het doortrekken naar Schiphol staat ook nog te gebeuren, en gaat het nog door bij de Sixhaven? Een extra brug over het IJ staat ook nog te gebeuren.
    Het zijn de laatste jaren echt interessante ontwikkelingen geweest met als klapper de N/Z-lijn dat was echt mooi om gevolgd te hebben.de meer dan 3miljard meer dan waard. Doe nog maar zo’n lijn ha,ha.
    Wel jammer dat er niet gekozen is voor een extra tunnel onder het IJ voor fietsers en wandelaars.

  3. jan jongen…
    er gebeurt zoveel ! teveel op op te noemen . neem nou de fietsenstalling onder het kleine-gartmanplantsoen ( dat ligt tegen het leidseplein aan ) . voorwaar een ingreep de gemeente amsterdam waardig . en loop het lijstje nog maar verder na .
    hartelijke groet 🙂

  4. Wat bedoelt die Alain eigenlijk? niet echt interessant die opmerking.
    Laat hij eens komen met een interessant nieuwtje van bijvoorbeeld een gepland groot project.

  5. F*ck de Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol. Heb eens wat lef met z’n allen daar bij die “vervoersregio”, en graaf eens een échte metrolijn.

  6. Herman, Het is niet altijd een zaak van lef, het heeft ook met geld te maken natuurlijk. Het is vrijwel zeker dat die prachtige N/Z-lijn doorgetrokken gaat worden naar Schiphol. Er gebeurt anders genoeg in en rond Amsterdam daar licht het echt niet aan lijkt me . dus waar heb je het over?

  7. Geachte Jan (Meeuwenberg zeker?): als er al iets gebeurt op metrogebied, dan gebeurt er precies het tegenovergestelde van wat er zou moeten gebeuren. Het is juist nu een zaak van politiek lef hebben, en kijken wat er écht belangrijk is.

    De NZL doortrekken naar Schiphol maakt de stad niet beter bereikbaar, en is daarmee dus nutteloos. Falafeltoeristen en zakenreizigers zullen er vast blij mee zijn…

    Volgende keer s.v.p. iets beter lezen. Dan weet u waar ik het over heb.

  8. Wat moet er dan nog gebeuren in Amsterdam op OV gebied, een eventuele nieuwe metrolijn van waar naar waar? ik ben benieuwd naar het aantal dagelijkse gebruikers van de N/Z-lijn nu, ben wel eens een getal van 72.000,tegengekomen, wat is dat getal nu? dat kan natuurlijk veel zeggen over het nut van die lijn. Ik heb begrepen dat als de N/Z-lijn doorgetrokken wordt naar Schiphol een andere verbinding naar Schiphol ontlast kan worden.
    Het valt natuurlijk niet mee om positief te denken!!!!

  9. Waar ook alweer was er rekening gehouden tijdens de bouw van de N/Z-lijn voor een kruisende toekomst lijn?

  10. Wat er ook nog moet gebeuren is denk ik waar bij de bouw van de N/Z-lijn al rekening mee gehouden is een kruisende lijn aan te leggen, bij een station is daar al rekening mee gehouden, volgens mij voor een Oost/West lijn. we zouden het bijna vergeten, al oude plannen dus. Wie weet wat er nog mogelijk is voor het OV in Amsterdam? maar het zal nu wel onder in de la liggen. Ik hoop het nog mee te maken.

Reacties zijn gesloten.