Natuur inclusief bouwen: niet een woord waarbij je gelijk weet wat het is. Daarom vroegen we David Uiterwaal, senior beleidsadviseur duurzame mobiliteit bij de Vervoerregio, om dit uit te leggen. Hij houdt zich er mee bezig. Want: ‘langs de rails en de weg in onze regio zijn zoveel groenstroken, daar kunnen we iets mee.’
Wat is natuur inclusief bouwen?
David: ‘Natuur inclusief bouwen is het bouwen op een manier die goed is voor de biodiversiteit. Meestal door in een bouwproject een plek te maken die prettig is voor dieren, of ruimte te maken voor groen, planten dus. Het gaat niet goed met de natuur in Nederland. De biodiversiteit neemt af, er zijn minder soorten bomen, planten en dieren. De daling van insecten is heel duidelijk te zien en dat werkt in de hele voedselketen door. De daling van alle plant- en diersoorten wordt niet geholpen door hoe we onze steden bouwen. We gebruiken als mensen veel beton, stenen en staal. Daar houden dieren niet van. De laatste jaren is er meer aandacht voor hoe we onze steden bouwen en dat we met een andere manier van bouwen juiste de dier- en plantensoorten kunnen ondersteunen. Zodat de stad een prettige plek wordt voor dieren om te leven. Een van die manieren is natuur inclusief bouwen.’
Wat zijn voorbeelden van natuur inclusief bouwen?
David: ‘De meeste mensen hebben wel eens een groen dak gezien, met planten in plaats van dakpannen. Dat is een voorbeeld van natuur inclusief bouwen. Er is dan gekozen voor materialen die dieren prettig vinden. Ook in de vervoerregio vind je zulke voorbeelden. Als je over de doorfietsroute naar Zaandam gaat dan ga je een viaduct onderdoor waar een speciale plek is voor vleermuizen om te broeden. En op de Nieuwezijds Voorburgwal staat een ‘minibos’, een stuk tramrails door het groen, midden in de stad. Op de Vijzelgracht groeien aan de zijkant van de abri planten die ook bloemen hebben, zodat bijen daar kunnen landen en zo de stad nog beter bestuiven. Vaak komt het dus neer op meer groen in een project. Daar plukken wij als mensen ook de vruchten van, bijvoorbeeld door meer schaduw op hele warme dagen. En de meeste mensen vinden plekken met meer groen prettig.’
Wordt er als voorbeeld bij de doorfiets route naar Zaandam ook eens goed gekeken naar de Grasberm? Uit oogpunt van verkeersveiligheid en gebruikscomfort dien er een berm van omstreeks 50 cm te zijn met laagblijvende bodembedekkers of te maaien gras, maar daar buiten mag er veel meer diversiteit zijn. Ook langs de busbaan er naast en de berm met talud naar de A8