Doe mee met de conversatie

5 reacties

  1. als je de ( fietsende ) aangelegenheid van vandaag in de ij-tunnel ziet dan komt een eerder geopperd plan weer naar boven . ik doel er op om officiële toegang voor de fietsers te maken in de tunnel . het parool van vanavond hint – weer – daar naar . de tijd zou er rijp voor kunnen zijn . ik meen (!) dat er tegenwoordig aardig wat minder auto’s door de tunnel gaan . zo is er ruimte voor de fietsers . het parool stelt één buis voor de auto’s en één voor de trappers . er  is van uit de “bevoegde” instantie eerder beweerd dat de weg omhoog voor fietsers te schuin ( en dus te moeizaam ) zou zijn . dat blijkt niet te kloppen . wordt vervolgd ?

  2. In Het Parool schrijft Marc Kruyswijk dat de tunnel zich slecht leent voor permanente openstelling voor fietsers. Steil naar beneden geeft fietsers een veel grotere snelheid dan ze gewend zijn. https://www.parool.nl/amsterdam/is-de-tunnel-een-veilig-alternatief~b54033c4/

    Dus ik vraag me toch echt af wat de bezwaren zijn tegen het voorstel van Rick Porcelijn in Het Parool van 19 februari dit jaar. https://www.parool.nl/amsterdam/even-omdenken-brug-en-tunnel-over-het-ij~ba379196/

    Een brug vlak achter CS voor de grote schepen met veel diepgang, maar niet tot de overkant. Tot een eiland halverwege waar een niet al te steile helling in de lengterichting van het IJ naar beneden gaat naar een opvallend ondiep liggende tunnel. De meeste boten kunnen daar dan overheen. Fietsers hoeven dan niet diep naar beneden.

    Het is toch wel opgepikt? Wat is er mis met deze ogenschijnlijk briljante oplossing?

  3. @ReindeR Rustema: Wat er zoal mis mee is:
    – De vaarweg op een smal punt gehalveerd
    – Onoverzichtelijke situatie in bocht
    – Groot aanvaringsrisico bij zowel de ondiepe tunnel als de lage brug
    – Door de smalle doorvaart zullen grote schepen uiterst behoedzaam door de geopende brug varen, dus lange wachttijd voor fietsers.
    Met deze “oplossing” heb je alle mogelijke problemen met oeververbindingen in één ontwerp verenigd. Op zich overigens ook een prestatie.

  4. @trolly…..weer een ( klein ) bewijs dat de overheid en ict een moeizame relatie hebben . kijk maar naar de belastingsdienst met “spullen” uit de jaren ’70 en ’80 . die vraagt – bij monde van de staatsecrtaris – om geen grote verlangens uit te spreken de komende twee jaar . dan loopt de boel vast .

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *