In samenwerking met GVB, Metro en Tram en de Vervoerregio Amsterdam maakt AT5 de filmreeks โOp de ritโ. In deze allerlaatste aflevering van deze serie staat de Noord/Zuidlijn centraal. Zo praten we met voormalig Noord/Zuidlijn-tegenstander Thomas en kijken we met woordvoerder Michiel Jonker terug op 9 jaar bouwen en testen. En hoe wordt de nieuwe metrolijn eigenlijk schoongemaakt?
Laat een reactie achter
Leuk. Heeft Michiel Jonker al een nieuwe klus?
Tomas was dus oorspronkelijk een tegenstander van de N/Z-lijn, hij denkt er nu blijkbaar anders over. Nu zijn veel mensen al gouw ergens tegen, ik vraag me af hoe de andere oorspronkelijke tegenstanders er nu over denken. Sommige zullen dan wel weer beginnen over dat het zoveel gekost heeft, maar hoe denken ze nu over het gemak en de noodzaak van de lijn? Het was natuurlijk vroeger een heel andere zaak tijdens de bouw van de Oostlijn dat er veel gesloopt moest worden, en al die caissons boven de grond was ook niet prettig natuurlijk,de tegenstand toen was begrijpelijk, het zal je huis maar zijn wat gesloopt moest worden, De N/Z-lijn was natuurlijk veel minder ingrijpend tijdens de aanleg, maar de verzakkingen van enkele huizen was natuurlijk wel rampzalig voor de bewoners toen.
Hierna zijn we dus eindelijk van dat vreselijke jaren โ90 house-muziekje af? Het blijkt namelijk ook nog eens een Amerikaans house-muziekje te zijn, dus het geld voor gebruik gaat ook nog eens naar het buitenland.
@trolly
Hij werkt nog 2 dagen per week bij Metro en Tram tot het eind van het jaar. Hij heeft nog geen nieuwe grote klus, maar aangezien hij nu aan het verhuizen is, kan hij zijn extra vrije tijd goed gebruiken. ๐
@Herman
Dat klopt! Mocht u een leuk nieuw Amerikaans jaren ’90 house-muziekje weten voor een nieuwe serie, dan houden we ons aanbevolen. ๐
ooit kreeg de N-Z lijn het groene licht
voor een verbinding naar Amstelveen.
Door de draaiing in station Zuid wordt Amstelveen van verbinding verder uitgesloten.
Hoe lossen we dit op ?!
@JOYze hoogland
hoog ( en duur ) er รณver heen ! ๐
@JOYze hoogland
Dit ligt niet in de lijn der verwachting, aangezien de Amstelveenlijn op dit moment wordt omgebouwd tot een tramlijn en deze ook nog eens wordt verlengt richting Uithoorn. Toch is blijft een eventuele doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen ook in de toekomst mogelijk, ook al is het wel wat lastiger geworden (was ook nooit eenvoudig sinds de Zuidasdok is bedacht). Bouwkundig wordt er bij de bouw van de tunnel onder de A10 rekening mee gehouden. Daarnaast zijn er nog bovengrondse varianten te bedenken, eventueel in combinatie met ondergrondse spoorvarianten van de trein en/of metro.
@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: hoe wordt er bouwkundig rekening mee gehouden? Blijft het huidige tunneltje op station Zuid van metro 51 richting het zuiden bestaan? Of wordt er iets anders bouwkundig voorbereid? Heb je daar details/tekeningen van?
@Duco: ben je nog bezig het antwoord uit te zoeken op mijn vraag hieronder?
@Remko
Het tunneltje van lijn 51 verdwijnt. Deze zit namelijk in de weg voor de bouw van de A10 tunnel van project Zuidasdok. Daarnaast komt er een nieuwe passage met winkels ter hoogte van de Benjamin Brittenstraat, wederom zit deze ook ter hoogte van het lijn 51 tunneltje.
Bij de A10 tunnel wordt rekening gehouden dat er een tunnel onder kan komen. Bouwkundig is dat niet ingewikkeld zodat dit nog mogelijk is. Bij de Sixhaven waar een vergelijkbare situatie is, is dat gedaan met behulp van holle pijpen in de wand. Hier kunnen funderingspalen worden gemaakt. Ik heb daarvan tot nu toe geen detailtekeningen gezien van de Zuidasdoktunnel, maar als deze er eenmaal zijn, dan zullen deze verre van spannend zijn. Bij de Sixhaven zijn dat een rij rondjes op de detailtekeningen in de betonnen wanden. Je moet het net maar weten om het te kunnen lezen.