Een aantal volgers staat te popelen om de laatste cijfers van de Noord/Zuidlijn te horen. Nu de vakantie voorbij is, is het tijd voor een update. Hoeveel reizigers maken er eigenlijk gebruik van de Noord/Zuidlijn en hoeveel per station? Op basis van de cijfers van GVB maken we een overzicht.
Laat een reactie achter
Niet zo gek dat de metro vanaf Noord goed gevuld wordt: mensen hebben namelijk geen keus! En dat geldt ook voor een flink deel van de nz-mijn in Amsterdam. Het bovengronds vervoer is dusdanig uitgedund dat men de metro wel in moet! En dan nu zeggen dat het een succes is. Ja: haalt je de koekoek ?
In het artikel wordt gerefereerd naar 340.000 reizigers voor het amsterdamse metro netwerk. In hetzelfde plaatje eronder staat echter 271.000. Wat klopt er nu wel en niet?
Daarnaast vroeg ik mij af of Metro 51 hierin is meegenomen of dat de buiten beschouwing wordt gelaten? Gezien de buitendienststelling a maart 2019 zal dit dus mogelijk de cijfers weer enigszins beïnvloeden.
Verder lijkt het mij top om deze update zeker nog een paar te lezen! Ben benieuwd hoe het gebruik van de metro in Amsterdam zal toenemen het komend jaar.
Het blijft verwonderlijk dat mensen maar niet willen begrijpen dat de Noord/Zuidlijn ondermeer is aangelegd om het bovengrondse OV te ontlasten. Dus: missie geslaagd.
@Duco: wat wordt er als één reiziger geteld? Iemand die ’s morgens bus en metro en ’s middags 2 bussen telt, wordt dat als 1 of 2 reizigers geteld, of zelfs 5?
@Linda: er zijn zo’n 4000 busreizigers af gegaan, terwijl er zo’n 44000 reizigers bij zijn gekomen op de metro alléén tussen CS en Noord(erpark). Natuurlijk pakt een deel van de reizigers nog de bus tussen bijv Molenwijk en Noorderpark, maar er zijn in totaal ook 39000 reizigers bij gekomen (ik weet dus niet of een forens als 1 of 2 reizigers geteld wordt), dus het lijkt erop alsof de metro totaal wel een behoefte vervult.
@Tim Ik denk dat de 271 geldt voor week 30tm37 (= incl deel zomervak), terwijl 340 sloeg op die week met het IBC óf de weken na de zomervak.
Opvallend: Veel (de meeste) instappers op Noord richting zuid, maar stappen vooral (de meeste) uit op CS. Andersom ook het geval: veel (de meeste) instappers op CS en stappen uit in Noord (ook de meeste).
Dit is (of lijkt het op z’n minst) het gevolg dat de bussen uit Waterland/Purmerend niet meer doorrijden tot CS.
Ja, zo dwing je een succes in gebruikersaantallen af, maar volgens mij hoor je ook vast te stellen dat het voor die mensen dus niet had gehoeven. Die hadden -volgens mij- liever blijven zitten -zonder extra overstap- in hun bus tot het CS….
Of is een andere interpretatie ook mogelijk?
aan jere en anderen . zoals alain stelt ; hoe dan ook is het bovengrondse ov-verkeer afgenomen . dat geeft het centrum ( betere ) lucht . was toch de bedoeling ? geen file van trams meer op rokin/damrak . en minder bussen op weg naar het cs . dus minder uitstoot . zal de europese wetgevers in brussel ook plezieren . en de amsterdamse overheid ook : ) !
Gister moest ik toevallig in noord zijn en was allereerst verbaasd hoe druk de metro was, maar vooral hoe snel en makkelijk je in noord bent.
Ik moet zeggen dat het echt een verademing is om niet op CS geconfronteerd te worden met de bussen jungle.
Hoi Johan: Volgens mij komen er binnen kort (allemaal) elektrische bussen uit Waterland….., maar die komen – inderdaad – niet meer op het enorme busplatform achter het CS…. dat scheelt !
@johan siemons
Het gaat vooral om de ademende medemens en niet om de papierenrapportjes.
@Dirk
zeker dirk , dat bedoelde nou ook 🙂
@ Jere, er is wel degelijk een andere redenatie mogelijk! Ik spreek uit ervaring…
– Het van belang om je te realiseren dat eigenlijk niemand op het Centraal Station zélf hoeft te zijn, dus zal er altijd een overstap plaatsvinden.
– De overstap in Noord van bus op metro is snel, omdat je in een paar minuten van de bushalte op het metroperron bent. En andersom ook.
– De metro vertrekt, zeker in de spitsen, om de 6 minuten en doet er van Noord naar Zuid ongeveer een kwartier over.
– Alle metrostations van de Noord/Zuidlijn zijn zo gesitueerd dat overstappen in de binnenstad van metro op tram of bus eenvoudig en snel is.
– Veel reizigers hebben inmiddels ontdekt dat de Noord/Zuidlijn hen veel sneller op de plaats van bestemming brengt dan voorheen, ondanks een eventuele overstap op tram en/of bus.
– Degenen die nooit met het OV reizen hebben altijd het meeste commentaar op het functioneren van het OV…
Heel leuk artikel hoor, maar die kop had veel meer betekend als er ook metronetwerken in Hoogeveen, Wehl, Boxmeer en Usquert bestonden.
Er zijn maar 2 metronetwerken in Nederland, dus dan is het spelletje snel uitgespeeld.
Als we dan toch op die tour gaan. Misschien even vergelijken met New York, Tokyo en Madrid? 😀
@SRB
wat leuk dat u ( srb ) óók usquert noemt . daar heeft jarenlang mijn zwager gewoond . en die had ook zo te lijden van zijn gevoel voor humor !!!
Wat ook genoemd mag worden is dat de Noord/Zuidlijn redelijk probleemloos lijkt te rijden! Het vele testen lijkt dus z’n vruchten af te werpen en de verwachtte grote storingen zijn uitgebleven. We zijn pas 2 maanden onderweg, dus misschien moet ik nog niet te vroeg juichen, maar tot nu toe is het fijn dat de metro zo soepel werkt 🙂
Hier het stukje erover op de GVB site ( https://over.gvb.nl/nieuws/vervoercijfers-sterke-groei-reizigers/ ):
“Noord/Zuidlijn rijdt goed
Hoewel er een aantal kleinere verstoringen zijn geweest in de
Noord/Zuidlijn, zijn echt grote problemen uitgebleven. Dit is anders dan
de verwachting kort voor de start van de nieuwe dienstregeling. We
verwachtten toen nog gemiddeld 4 grote verstoringen per week. Door het vele testen
hebben we veel tekortkomingen in het systeem gevonden en opgelost.
Daarnaast hadden we continu een reservewagen paraat. Hierdoor konden we
de impact van verstoringen beperken. Zo bleef de overlast voor reizigers
beperkt.”
@Linda Man
Vanuit Noord is dat inderdaad het geval, op andere plekken is er wel een keuze. Zo is tussen De Pijp en CS de keuze tussen tram 24 en metro 52. We zien hier heel veel reizigers in de Noord/Zuidlijn stappen en maar een klein percentage in de tram.
@Tim
Die 271.000 reizigers is van de eerste 8 weken waarvan ook 6 zomervakantieweken. De 340.000 is het gemiddelde direct na de vakantie.
Lijn 51 wordt hierin meegenomen. Dit zal inderdaad veranderen vanaf maart 2019.
Lijn 51 blijft straks toch nog gewoon rijden? Hij buigt alleen niet meer af naar Amstelveen maar gaat door naar Isolatorweg.
Althans, dat had ik begrepen.
@Leo, lijn 51 blijft zeker rijden maar gaat inderdaad naar Isolatorweg. Wordt dus een U lijn. Verder blijft tramlijn 5 ook rijden en in de toekomst lijkt het me dat de nieuwe hoogwaardige tram eigenlijk ook (weer) meegerekend zou moeten worden. @Duco Vaillant, Is er al meer bekend over de nummering van de Amsteltram?
@Leo @stanley brul
Lijn 51 gaat inderdaad anders rijden van CS naar Isolatorweg via Zuid.
Er is nog geen nummer voor de tramlijn die naast lijn 5 gaat rijden op de vernieuwde Amstelveenlijn / toekomstige Amsteltram.
@Tijmen Stam
Voor reizigers worden per vervoertype geteld. Iemand die dus eerst per bus rijdt en vervolgens per metro wordt in dit geval als 2 geteld. Als deze dezelfde weg weer terug wordt genomen op dezelfde dag als 4. Dit zijn cijfers die makkelijk te tellen zijn. Dit zijn cijfers die makkelijk terug te vinden zijn. Een reis van A naar B met een overstap op C wordt complexer. Het wordt helemaal ingewikkeld met meerdere vervoerders. We willen in een later stadium dieper op dit soort cijfers gaan, omdat dit ook veel zegt over verschuivingen hoe mensen reizen.
@Tijmen Stam
De 340.000 is tussen de zomervakantie en de IBC. De IBC zelf is dus hier niet meegerekend.
@Jere
Dat is een van de redenen, maar zoals Han Schomakers terecht zegt, zijn er meer. Het is nog te vroeg op basis van de eerste cijfers daar echt iets zinnigs over te zeggen. Daarnaast zeggen cijfers niet alles, omdat reizigers ook nog moeten wennen. Niet iedere reiziger neemt op dit moment de meest optimale route.
@SRB
We konden ons enthousiasme niet inhouden. Tot nu toe moesten we altijd het onderspit delven aan Rotterdam. 😉
Amsterdam zit nu op 2,7% van het aantal dagelijkse metro gebruikers in vergelijking tot Beijing 😀
@Remko
goh , het is wat met beiijng . zal men daar met jalouzie naar japan kijken . dáár word je tenminste “netjes” de metro ingeduwd vóórdat deze gaat rijden 🙂
Het aanduwen met witte handschoentjes gebeurt vooral in de voorstadstreinen van de spoorwegen, die bijna als een metrosysteem functioneren. In de metrosystemen zelf viel het best mee. Daar (maar ook op de spoorwegstations) heb je het systeem van de twee wachtrijen aan weerszijden van de deuropening, waardoor uitstappers een vrij pad hebben naar het midden van het perron. Een verademing. Daar kunnen wij (niet alleen in Nederland, ook in de rest van Europa) nog een voorbeeld aan nemen! In China ben ik nooit geweest, maar wat ik begreep is de metro-etiquette daar een stuk slechter, om niet te zeggen afwezig.
@Peter
weer wat geleerd .
Om de discussie maar af te sluiten:
–
Ik zie geen enkel verband tussen mijn (eerder
gestelde) vraag: “Of is er een andere interpretatie mogelijk” (hetgeen aldaar slaat
op de aantallen tussen Noord en CS vice versa) en de door Han Schomakers
genoemde redenaties. Daar staat (in mijn beleving) alleen promotie voor de metro
in het algemeen. Maar dat mag natuurlijk ?
–
Ik ben juist (ook ? ) een voorstander van de metro. Hoe meer hoe
beter. Maar wel een beetje kritisch op al te positieve cijfertjes.
–
Ten overvloede nog dit:
–
Ik heb jaren “last” ondervonden maar vooral geaccepteerd van de bouw (oa
in de Pijp) maar helaas kan ik tegenwoordig niet gebruikmaken van de (nieuwe) metro
(al dan niet met een =Let op Han: -extra-= overstap op CS) door een andere
werklocatie in de stad.
–
En ik voel me niet aangesproken op het laatste
punt van Han, want ik maak al 25 jaar gebruik van diverse soorten OV (door de hele
stad, t/m Amstelveen) en ben er over het algemeen tevreden over !
Fijne dag.
@ Jere, dank voor jouw reacties. Het is fijn te horen dat je je niet aangesproken voelt. Mijn laatste punt was in zijn algemeenheid bedoeld. Natuurlijk zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Waar ik alleen moeite mee heb, zijn meningen die niet gebaseerd zijn op eigen ervaringen, maar op ‘van horen zeggen’ of van Facebook, waaruit blijkt dat men zich volstrekt niet heeft verdiept in de materie. Die meningen zijn altijd en alleen maar negatief. Ik begin daar moedeloos van te worden…
Gisteren een paar ritjes met de N/Z-lijn gemaakt, maar ik begrijp niet hoe het zit met de kosten, Om 15:18uur heb ik me ingecheckt op het CS toen ben ik naar Zuid gereden, daar even uitgestapt. Na het weer instappen naar station Noord gereden en daar uitgestapt, toen naar station Noorderpark en daar weer uitgestapt. Toen daarvandaan rechtstreeks naar het Centrale Station gereden en daar om 16:12uur uitgecheckt, de totale kosten waren tot mijn verwondering maar 0,59 Euro, ik had bij de andere stations niet uit gecheckt. een erg goedkoop uitje lijkt me. de totale tijd was dus bijna een uur, ik had gehoord dat er een tijdslimiet van 20 minuten is, klopt dit?
is in parijs al sinds tijden . onder de grond blijven en lekker heen en weer reizen . bij boven komen/afrekenen blijkt het maar één ritje te hebben gekost . is dus overal zo .
@j.siemons: Dat is mooi voor de metro-verslaafden
eigenlijk raar, geld dat dan ook bij andere soorten ov, in de bus bijvoorbeeld? normaal betaal je voor het aantal kilometers die je reist toch?
De rit die ik deze week heb gemaakt viel me wel op dat er op verschillende punten op het traject het wel nogal schokkerig toeging alsof er iets op de rails lag, de metro was behoorlijk vol zodat ik opzoek moest naar een lege stoel.
@Metrofan Dat goedkope ritje komt waarschijnlijk doordat je het starttarief van 90 cent niet bij de metro betaald hebt. En dat komt doordat je voorafgaand aan het inchecken bij de metro vermoedelijk een tram- of busrit hebt gemaakt, waardoor je dus een geldige overstap had. Dit kan overigens ook een busrit bij een andere vervoerder dan GVB zijn geweest. Daar heb je dan het starttarief van 90 cent betaald. Kan dat kloppen?
@Diederik: Ik heb eens gekeken bij mijn reisgeschiedenis, ik ben bij het CS uitgechect na een treinreis om 11:07uur, toen heb ik een fietstocht gemaakt wat ik bijna vergeten was in Noord.
toen ben ik om 15:18uur op de metro gestapt en heb een paar ritjes in de metro gemaakt zonder de stations te verlaten.om 16:12uur ben ik op het CS uitgechekt voor het mooie bedrag van 0,59Euro. dus tussentijds heb ik niet gereist met een bus of een tram.
Dus een goedkoop uitje, ik ga het nog eens uitproberen.
@j.siemons
hebben ze je zwager geopereerd, en alle humor weggehaald?
@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam
Ik lees nu dat de 51 in de toekomst naar de Isolatorweg gaat.
Is uitvoerbaar dat de 52 doorrijdt en de 51 op zuid eindigt?
ik zie heel veel (>50% van het aantal?) reizigers van de 51 in/uitstappen bij de VU.
in de nieuwe situatie een halte verder rijden tot aan Amstelveenseweg of daar instappen ipv station Zuid scheelt t.o.v. de VU wel iets lopen, maar zet weinig zoden aan de dijk.
je zou dus kunnen overwegen om de 51 op Zuid te laten eindigen.
De 52 heeft een ander vervoerspatroon. Ik zie een significant aandeel passagiers 1 halte meerijden tot aan Amstelveenseweg en daar op het streekvervoer overstappen.
Ik vermoed dat het technisch onmogelijk is of dat het uiteindelijk lood-om-oud-ijzer blijkt te zijn. Zo niet, dan pleit ik bij deze voor een ruiltje.
Daarbij komt dat de Connexxion-bussen een flinke aderlating hebben ondergaan. Ik kan me voorstellen dat het overgrote deel van de frequenties dat nu naar de Elandsgracht en verder rijdt t.z.t. bij Station Zuid eindigt. Als ze dan niet op de Strawinskylaan maar via de benjamin Brittenstraat, in de omgeving van het Gustav Mahlerplein omkeren en via de Beethovenstraat en De Boelelaan naar de eigen route gaan, ontstaat er een win-win-situatie.
Ander idee, o.a. om de vervoersvraag van de VU te kunnen accommoderen:
* kun je lijn 4 (RAI) doortrekken tot aan de keerlus van lijn 24?
* zou je die twee lijnen aan elkaar plakken?
Dwz lijn 4 komt aan en rijdt door als 24, en 24 wordt daar lijn 4.
Personeel draait eventueel wel om en blijft elk de eigen lijn rijden.
Als neveneffect ontsluit je een belangrijke wijk die nu karig door OV wordt bediend, ontlast je andere lijnen en ontstaat er door de overstap tussen de lijnen 4, 5 en het streekvervoer (zie hierboven) een snelle verbinding tussen Utrechtsestraat-RAI-Amstelveen en verdere zuidwest-regio.
Ik ben er haast van overtuigd dat die investering in nieuw spoor zich snel terugverdient en de totale bereikbaarheid in een groot gebied sterk verbetert.
@wb geachte wb , doelt u op reactie omtrent mijn “opa vertelt” verhaaltje over de parijse metro ? ik blijf nieuwsgierig .
@Winfried Bij
De sporen bij Zuid zijn daarvoor niet geschikt. Voor lijn 51 zijn geen keervoorzieningen voor een normale dienstregeling en lijn 52 kan bij Zuid niet doorrijden vanwege het enkelspoor. De hoofdingang van de VU is overigens ongeveer even ver van station Zuid als Amstelveenseweg. Voor het ziekenhuis is de Amstelveenseweg wel dichterbij.
In de toekomst wordt station Zuid in het project Zuidasdok aangepakt. Station Zuid komt dan ook voor de metroreizigers zo’n 200 meter dichter bij de VU te liggen.