Amsterdam is fietsstad bij uitstek en met het wittefietsenplan de geboortestad van de deelfiets. En ondanks de populariteit van de fiets in stad, is het aantal deelfietsen beperkt. Binnenkort gaat dit, als het aan Bram Nieuwstraten, beleidsmedewerker Fiets en OV bij de Vervoerregio ligt, veranderen. We praten met hem over de kansen en knelpunten van de deelfiets in en rondom Amsterdam.

Doe mee met de conversatie

6 reacties

  1. “Alleen in de stalling bij station Noord komen er 20 OV-fietsen. Deze
    stalling gaat eind dit jaar open. De OV-fiets is erg succesvol en mensen
    hebben veel vertrouwen in het systeem. Iedereen zou wel willen dat deze
    op meer plaatsen beschikbaar komt, alleen de tekorten bij de bestaande
    plekken, vooral de intercitystations, zijn zo groot dat NS zich de
    komende jaren daarop focust. Vandaar dat het aantal beperkt is.”

    Wat een raar verhaal…? De fietsen zijn op bij de leverancier? Er is dus duidelijk veel vraag naar OV-fietsen in de stad, zeker bij metrostations, maar NS is er nog niet aan toe.

  2. Hoi Duco, NS heeft OV-fietsstallingen kunnen installeren op plaatsen zoals de (redelijk krappe) fietskelder bij Paradiso of in kleine automatische stallingen in het centrum van Utrecht. De fietsenstallingen bij Station Noord of de toekomstige stalling bij Rokin zouden zich daar natuurlijk prima voor lenen, en voor de andere stations is ook wel iets te bedenken. Maar wat ik hierboven lees is dat NS simpelweg niet bezig is met extra OV-fietspunten. Dat is natuurlijk jammer, ook omdat Amsterdam geen eigen stadsbreeds deelsysteem kent zoals vele andere grote steden.

    Wellicht wordt de R-Netfiets een succes, ik heb het nog niet geprobeerd. Maar er moet zeker een vorm van deelfiets langs de 52 komen, en het liefst eentje die betaalbaar is — zoals de OV-fiets.

  3. @Thomas Krause,

    Ik snap dat je dat vindt. NS heeft, om de tekorten bij intercitystations op te verzachten, vorig jaar letterlijk fietsen ingevlogen. Voorlopig lijkt het succes van OV-Fiets alleen maar verder te groeien. Dat zorgt ervoor dat NS maar heel beperkt nieuwe locaties start.

    Daarnaast zijn de investeringskosten voor ov-fiets kluizen en onbemande sleutelafgifte erg hoog vergeleken met de nieuwe deelfiets, en moet de OV-Fiets altijd terug naar de plek van ophalen, terwijl nieuwe deelfietsen flexibeler zijn. Deze afweging maakt dat wij ons nu niet focussen op OV-Fiets, maar op concurrenten.

    Voor meer informatie over de OV-Fiets verwijs ik je graag door naar NS Fiets

  4. waarom R-NET waarom oranje fietsen…

    ik vind dat rood-grijze veel stoerder en strakker staan in het straatbeeld.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *