Waar we vorige week nog een artikel wijdden aan het Amsteltram-traject tussen Westwijk en Uithoorn, gaan we vandaag langs bij het Amsteltram-tracé waar de ombouw van de Amstelveenlijn centraal staat. De directe aanleiding is dat de uitvoering van deze ombouw nu echt van start gaat. Wendy van der Meulen van Metro en Tram vertelt meer en maakt meteen van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen: “Als je de details wil weten, kom dan op 13 september naar de Griffioen!”

Doe mee met de conversatie

14 reacties

  1. Met welke frequentie gaan de 15G stadstrams rijden op de vernieuwde Amstelveenlijn (en later als Amsteltram ook op de Uithoornlijn)?

    Lijn 51 zit vaak al overvol en heeft zelfs gekoppeld dan te weinig capaciteit. Het huidige BN S1/S2 sneltram-materieel biedt 64 zitplaatsen en 169 staanplaatsen, gekoppeld in totaal 466 passagiers. Het nieuwe CAF Urbos 100 stadstram-materieel biedt 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Als het überhaupt al de bedoeling is om gekoppeld te gaan rijden, dan ga je er qua capaciteit (totaal 350 passagiers) niet echt op vooruit. Bij toenemende passagiersaantallen een leuk vooruitzicht, vooral tijdens de piekmomenten.

    Blijven we de capaciteit aanvullen met streekbussen richting Amsterdam- Zuid en Amsterdam-Centrum of gaan we toch maar de Noord/Zuidlijn via een nieuwe route doortrekken richting OV-knooppunt Amstelveen waar alle Noord/Zuid en Oost/West buslijnen al samenkomen?

  2. Het is duidelijk dat er wordt gezegd dat er ‘rekening gehouden wordt’ met een mogelijke verlenging van de Noord/Zuidlijn richting Amstelveen (ook al bouwen jullie de stations niet met die specificaties…). Maar waarom is daar niks van terug te zien in de plannen voor de bebouwing op de Zuidas?

    Ik zie graag een metro t/m Amstelveen Bovenkerk. Vanaf station Zuid op een viaduct langs het VUmc en een tramlijn die van Uithoorn op de geheractiveerde Haarlemmermeerspoorlijn aanhaakt en wordt aangesloten op het tramnet bij VUmc op de Amstelveenseweg.

  3. Ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen is een goed idee, maar waarom dan niet in Buitenveldert? Het is niet ruim, maar zeker bij de Van Nijenrodeweg en de De Boelelaan moet het passen. 

  4. @Aron Ik denk dat een metro naar Amstelveen Bovenkerk er nooit zal komen. Als er een metro Amstelveen in komt dan zal het tot Amstelveen Centrum zijn.

    Amstelveen Centrum heeft al een centrumfunctie binnen Amstelveen en kan (net als de stations Sloterdijk, Bijlmer ArenA en Amsterdam Noord al doen) een centrumfunctie binnen groot Amsterdam innemen en hét metro-overstappunt worden vanuit andere vormen van openbaar vervoer. Daar sluit een metro bij aan en zal er ook aan bijdragen.

    Een metro door laten rijden naar een buitenwijk is meestal een erg kostbare zaak omdat hij dan de laatste kilometers vrijwel leeg zal rijden.

  5. @Leo, ik vermoed dat je – iig op korte termijn – gelijk hebt. Groet, Renske

  6. @Mvdh, De gemeente Amsterdam geeft de voorkeur aan een gelijkvloers kruispunt bij de Boelelaan/Buitenveldertselaan. De realiteit is dat het bouwen van deze specifieke tunnel te duur is. Daarnaast heeft het ook te maken met de ruimte die hier beschikbaar is en de doorstroming van het verkeer. Zuidas, het onderdeel van de gemeente dat het gelijknamige woon- en werkgebied ontwikkelt, onderzoekt momenteel of dit nog altijd de beste oplossing is, of dat het kruispunt misschien tóch op een andere manier (bijvoorbeeld verdiept) kan worden ingericht. Het is nog niet bekend wanneer een definitieve beslissing valt. Groet, Renske

  7. Dank je Renske. De verschillende posities van de beide gemeentes ten aanzien van ongelijkvloerse kruisingen deed me al vermoeden dat er (gemeente)budgettaire overwegingen speelden. Het is natuurlijk zo dat er langs de Buitenveldertselaan minder ruimte is dan langs de Beneluxbaan, maar technisch is uiteindelijk veel mogelijk – voor welke prijs, dat is een andere kwestie inderdaad.

    Ik vermoed wel dat het kruispunt bij de De Boelelaan uiteindelijk zo druk zal worden (als ook lijn 24 verbonden wordt) dat uit oogpunt van verkeersveiligheid een gelijkvloers kruispunt op termijn niet meer te handhaven zal zijn.

  8. Waarom heeft een metro een derde rail en geen bovenleiding. In de piet hein tunnel is er toch ook geen derde rail voor lijn 26 in deze tunnel van 2 km

  9. @Rienk Een derde rail is goedkoper in aanleg en onderhoud en geschikt voor een vervoersmiddel dat geen gelijkvloerse kruisingen kent. De metro rijdt immers volledig gescheiden van het overig verkeer.

  10. @Rienk, er zijn een aantal voordelen 1) Je hebt minder hoogte nodig 2) Een derde rail is minder kwetsbaar en 3) een derde rail is minder ontsierend. Een reden waarom trams geen derde rail hebben, is omdat je geelectrocuteerd wordt als je erop gaat staan… Groet, Renske

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *