Vorige week is de OV-Klantenbarometer uitgebracht, een tevredenheidsonderzoek onder reizigers over 2018. Voor de regio Amsterdam was het spannend: nog nooit is er sinds de introductie van de OV-Klantenbarometer zoveel tegelijkertijd veranderd. En ondanks de enorme wijzigingen in het Amsterdamse netwerk, stijgt ook dit jaar weer de waardering voor GVB. We vragen aan woordvoerder Erwin van Asselt wat GVB van de resultaten vindt.

Doe mee met de conversatie

7 reacties

  1. in west is dit onderzoek niemand van de 100.000 inwoners hiervoor gevraagd, dus de wijken die achteruit gegaan zijn tellen niet mee?  sja, dan  ook nog uitgevoerd door CROW vrindje van dhr . Litjens die de kont naait van van Huffelen.. doorgestoken kaart!

  2. @Carin Arends
    Het is een landelijk klantenonderzoek uitgevoerd door advies- en onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, niet CROW. CROW geeft wel de opdracht daartoe van vele verschillende partijen, inclusief de Vervoerregio. Dit om te komen tot 1 landelijke standaard met dezelfde vragenlijsten, zodat verschillende concessies goed met elkaar kunnen worden vergeleken. Hoe Goudappel Coffeng precies te werk is gegaan is na te lezen in het hoofdrapport. Bij GVB gaat het om 100 busritten, 100 tramritten en 100 metroritten over het gehele net, waarbij iedereen over de gehele rit een enquête is aangeboden. Er zitten daar kortom ook allerlei mensen uit West en Nieuw-West bij. Overigens zal een kleiner deel ook enquêtes hebben ingevuld over de concessies Zaanstreek en Amstelland-Meerlanden in de bussen van Connexxion. Maar zoals u zelf zegt, Amsterdam West is groot (Nieuw-West en West samen bijna 300.000) en het is een steekproef.

    Overigens is Pieter Litjens pas de uitvoering van het rapport bij CROW gaan werken. Het onderzoek dat is gedaan door Goudappel Coffeng was in 2018, de aanstelling van Pieter Litjens bij CROW was in 15 januari 2019. Dat maakt de theorie van een doorgestoken kaart wel heel ongeloofwaardig.

  3. Ik heb toevallig twee keer meegedaan aan zo’n test in de tram. Beiden keren was het op een absoluut dalmoment op de dag en gingen de vragen grotendeels over die specifieke rit. Dan valt het al vrij snel zeer positief uit qua drukte, punctualiteit en zitplaatsen.

    Ik hoop dat ze ook een representatief aantal ritten hebben gemaakt tijdens de spits?

  4. @n-evo
    Grappig dat je de enquête twee keer hebt kunnen doen. Er worden op alle tijdstippen enquêtes gedaan. Zowel buiten als in de spits op basis een representatief aantal ritten. Voor de tram in Amsterdam zijn er totaal 100 ritten gedaan van het begin naar het eindpunt waarbij iedereen een enquête aangeboden heeft gekregen. Aangezien in de spits vaker wordt gereden, zijn er bijvoorbeeld ook meer enquêtes afgenomen tussen 08:00 en 09:00 dan tussen 22:00 en 23:00 uur.

  5. @Duco Haha ja, ik zei nog eerlijk “ik heb ‘m al een keer gedaan”. Maar dat maakte niet uit. Goed om te horen in ieder geval dat ze ook in de spits hebben uitgedeeld!

    Je moet overigens wel erg veel persoonsgegevens afstaan voor het downloaden van het rapport. ?

  6. @n-evo
    Je moet overigens wel erg veel persoonsgegevens afstaan voor het downloaden van het rapport.

    Yup, waaronder gegevens waarvan ik denk: wat doen jullie daar dan mee? Daarom maar een nepnummer en -adres opgegeven. Een check op de achtergrond vindt toch niet plaats.

    Maar wat ik alles vond slaan, is dat ik vervolgens gewoon een bevestigingsmail kreeg met daarin mijn account én wachtwoord in plaintext.

    CROW is nog niet zo mee met de hele privacy- en veiligheidsdiscussie. Het zou me niets verbazen als al die formuliertjes aan de andere kant van de lijn nog door een oompa loompa worden overgetikt in een Lotus 1-2-3 spreadsheet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *