Verkeersveiligheidscampagnes: Hoe beslis je waar een campagne over gaat?

In het eerste half jaar van 2022 heeft Vervoerregio Amsterdam vier campagnes gedraaid. De landelijke Bob, Snelheid en MONO-campagnes en een nieuwe regionale campagne ‘Met elkaar overweg’. Deze laatste campagne is gemaakt in opdracht van het platform Verkeer & Meer van de Vervoerregio Amsterdam. Maar, hoe beslis je waar je een campagne voor ontwikkelt? En waarom zijn campagnes eigenlijk zo belangrijk? Natascha Shahbaziane en Marina Hendrikse geven antwoord op deze vragen. Natascha is programmamanager Verkeersveiligheid en Educatie & Campagnes bij Vervoerregio Amsterdam, en Marina Hendrikse is senior adviseur bij Bureau Buhrs Van Hulzen. Bureau Buhrs Van Hulzen verzorgt de campagnes en communicatie in de regio voor het platform Verkeer & Meer. Natascha: ‘Als je in staat bent om het gedrag van mensen te veranderen, dan wordt het verkeer een stuk veiliger.’

Drie pilaren

Natascha: ‘Er zijn drie pilaren waar je verkeersveiligheid op baseert. Dat zijn fysieke maatregelen (bijvoorbeeld een weg aanpassen), handhaving (zoals boetes uitdelen) en gedragsverandering. Handhaving doet de politie, dus daar hebben we als Vervoerregio geen invloed op. En met fysieke maatregelen kom je een eind, maar je kan helaas niet alle gevaarlijke situaties voorkomen. Dus de meeste verbetering voor de verkeersveiligheid is te behalen door het veranderen van het gedrag van mensen. Daarom hebben we als Vervoerregio Amsterdam een apart platform, Verkeer & Meer, dat zich bezighoudt met het veranderen van gedrag en verkeerseducatie. Dat doen we door onderwijs, bijvoorbeeld op scholen, en door het ontwikkelen van campagnes.’

Één reactie op “Verkeersveiligheidscampagnes: Hoe beslis je waar een campagne over gaat?”

  1. Automobilisten zijn echt een gevaar. Overal negeren ze zebrapadden terwijl voetgangers ervan uit gaan dat ze veilig kunnen oversteken.

Reacties zijn gesloten.